Temaer vi er opptatt av
Fordi mange kontakter oss har vi kunnskap om hva befolkningen syntes er vanskelig i møte med helse- og omsorgstjenestene. Dette hjelper oss til å se hva som må bli bedre.

Når noe går galt - hva kan du forvente?
Dette kan du som pasient, bruker eller pårørende forvente når det som ikke skal skje, likevel skjer.
Avslag på helsetjenester
Avslag er en av de mest vanlige årsakene til at vi blir kontaktet om forhold fra spesialisthelsetjenesten.
Fastlegetilbudet
Pasient- og brukerombudet blir aller mest kontaktet om forhold knyttet til fastlegeordningen. Slik har det vært i flere år.
Rett til tolk
Pasienter og brukere som ikke forstår norsk godt nok, eller har nedsatt hørsel eller syn, har rett til tolk i møte med helse- og omsorgstjenesten.
Egenandel for ungdom må fjernes
Helsehjelp bør være gratis for barn og unge.
Saksbehandlingstid i kommunene
Kvaliteten på saksbehandlingen i kommunene varierer. Dette svekker rettssikkerheten.
.jpg)




