Misfornøyd med behandling?
Noen ganger skjer det feil. Du har rett til å si ifra om du er uenig i en diagnose, eller er misfornøyd med behandlingen eller oppfølgningen du får. Du kan også klage.

Ligner din sak på noen av disse?
Misfornøyd med hjelpen du har fått i helse- og omsorgstjenesten?
Har du opplevd mangelfull behandling, forsinkelser, dårlig kommunikasjon eller lignende? Her er hva du kan gjøre.
Misfornøyd med hjelp fra fastlegen?
Fastlegen har plikt til å gi deg forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp. Er du misfornøyd er det flere ting du kan gjøre.
Usikker på om du har fått korrekt diagnose eller utredning?
Du kan be om å få en fornyet vurdering hos fastlegen, eller hos spesialisthelsetjenesten.
Hva skjer når du sender en klage?
Klagen blir mottatt og vurdert
Når klagen er sendt, blir den registrert hos riktig instans – for eksempel tjenestestedet, Statsforvalteren eller Norsk pasientskadeerstatning (NPE). De vurderer hva saken gjelder og hva som skal skje videre.
Du får svar på klagen din
Når klagen er gjennomgått, får du tilbakemelding fra dem som behandler saken. De forklarer hva som skjer videre, og om de trenger mer informasjon fra deg.
Hva skjer videre?
Hvis klageinstansen mener at det har skjedd en feil, kan de be tjenestestedet rette opp eller komme med en forklaring. Du får beskjed når saken er avsluttet.