Alle kommuner i Norge har ansvar for at de som oppholder seg i kommunen får nødvendige helse- og omsorgstjenester. Uavhengig om behovet er akutt eller ikke. Ansvaret innebærer for eksempel at alle som ønsker det, får tildelt en fastlege. Forhold knyttet til fastlegen, er det Pasient- og brukerombudet blir aller mest kontaktet om, og slik har det vært i flere år.
De fleste som henvender seg til oss tar opp denne type problemstillinger i møte med fastlegen
Flere kommuner i Norge klarer ikke å tilby fastlege til alle
Mange innbyggere mangler fastlege. Vi erfarer at pasienter står uten fordi fastlegen har sluttet uten at etterfølger var på plass, og at pasienten havner på liste uten fast lege eller liste med mange vikarer. Andre kontakter oss fordi de har flyttet og etablert seg på nytt sted, uten at det har vært mulig å få ny fastlege der de bor nå.
Får ikke byttet fastlege
Når det oppstår ledig plass på en fastlegeliste, eller når nye fastlegelister opprettes, blir pasienter uten fastlege prioritert foran pasienter som ønsker å bytte fastlege. For få fastleger gjør at pasienter og brukere de fleste steder i landet ikke har en reell mulighet til å bytte fastlege. Det gjør det også vanskelig å få fornyet vurdering av en annen lege i fastlegeordningen.
Fastlegen er ikke tilgjengelig
Vi får ofte henvendelser som handler om fastlegens tilgjengelighet. Det handler om at det er vanskelig å komme gjennom på telefon og at det er lang ventetid på å få time.
Misfornøyd med kvaliteten på fastlegetjenesten
Vi blir kontaktet fordi pasienter og brukere ikke er fornøyd med det som skjer under selve konsultasjonen, eller oppfølgingen i etterkant. Pasienter, brukere og pårørende forteller om at legen er uforberedt og ikke er kjent med innholdet i journalen deres. De frykter svikt i behandling og forsinket diagnose. Vår erfaring er at god dialog og forberedt konsultasjon er viktig for å trygge sårbare og bekymrede pasienter.
Henvendelsene gjelder også mangelfull journalføring, henvisninger som blir lovet, men ikke blir skrevet eller har mangelfull informasjon. Det gjelder at konsultasjoner er så korte at pasient/bruker ikke får fortalt det viktigste før timen er over, og saker der fastlegen ikke oppdager sykdom som burde blitt oppdaget.
