Pasient- og brukerombudet mener
Vårt arbeid gir oss innsikt i tilstanden i helsetjenestene sett fra pasienter, brukere og pårørendes ståsted. Vi har også dialog og samarbeid direkte med helsetjenesten, og andre aktører som er opptatt av det samme som oss. Kunnskapen vår formidler vi videre, blant annet i høringssvar og kronikker/leserinnlegg lokalt og nasjonalt.

Høringssvar fra Pasient- og brukerombudet
Forslag til ny forskrift til fastlegeordning i kommunene
Ved å gi innspill kan vi bidra til at forskriftene som vedtas, sikrer god pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenestene, samt at pasientenes stemme blir hørt og ivaretatt.
Forslag til endringer i regelverket for sykepenger og stønad ved barns sykdom
Pasient- og brukerombudets erfaring og innsikt i utfordringene disse familiene møter, gir et viktig perspektiv på hvordan lovendringer vil fungere i praksis og hvordan de kan utformes for å beskytte brukernes rettigheter.
Behandlingsavklaring ved begrenset forventet levetid
Vår erfaring kan være med å sikre at retten til medvirkning, informasjon og verdig behandling blir ivaretatt i praksis.
Forslag til lov om undersøkelsesordning for drap og andre alvorlige saker om vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn
Pasient- og brukerombudet har bred erfaring med svikt i helse- og omsorgstjenestene og ser konsekvensene av manglende samhandling mellom tjenester.
Minimumskompetanse for leger i kommunale helse- og omsorgstjenester
Pasient- og brukerombudet kjenner til utfordringene med kontinuitet og kapasitet i distriktene og understreker viktigheten av tilstrekkelig legebemanning for å sikre god kvalitet og rett kompetanse.
Opphevelse av lov om Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten, endringer i helsetilsynsloven mm
Pasient- og brukerombudet fremhever at uansett hvilken meldeordning som velges, er det avgjørende at helse- og omsorgstjenesten har en kultur for åpenhet ved uheldige hendelser
Kronikker og leserinnlegg
Er pasientstemmen en ressurs eller en belastning?
Av Marit Alver-Jacobsen, pasient og brukerombud i Innlandet
Når det brenn, er det for seint å førebygge
Av Ingrid Aanderud Sælen, pasient- og brukarombod i Vestland, kontor Førde
Veien til høreapparat er et triathlon i byråkrati
Av Jannicke Bruvik, nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud
Du ba om hjelp - de glemte å lytte
Av Guro Tuer, seniorrådgiver for Pasient- og brukerombudet
Trygghet kan ikke vedtas. Det er noe du må oppleve
Av Hanne Haavde Stenseth, pasient- og brukerombud i Møre og Romsdal
Når rettigheter blir sett på som problemet
Av Elin Hagerup, pasient og brukerombud i Trøndelag




.jpg)