Avslag eller lang ventetid?
Får du avslag, har du rett til å klage. Klagen sendes først til stedet som ga avslaget. Det er regler for hvor lang tid du skal vente på svar om konsultasjon eller behandling, og hvordan du kan klage på for lang ventetid.

Ligner din sak på noen av disse?
Har du fått avslag på henvisning?
Du kan klage hvis du har fått et avslag fra spesialhelsetjenesten som du mener er feil.
Har du fått avslag på kommunale tjenester?
Du kan klage hvis du har fått avslag på kommunale helse- og omsorgstjenester. For eksempel fått mindre av eller andre helse- og omsorgstjenester, enn det du mener du trenger.
Hva skjer når du sender en klage?
Klagen blir mottatt og vurdert
Når klagen er sendt, blir den registrert hos riktig instans – for eksempel tjenestestedet, Statsforvalteren eller Norsk pasientskadeerstatning (NPE). De vurderer hva saken gjelder og hva som skal skje videre.
Du får svar på klagen din
Når klagen er gjennomgått, får du tilbakemelding fra dem som behandler saken. De forklarer hva som skjer videre, og om de trenger mer informasjon fra deg.
Hva skjer videre?
Hvis klageinstansen mener at det har skjedd en feil, kan de be tjenestestedet rette opp eller komme med en forklaring. Du får beskjed når saken er avsluttet.