Har du fått avslag på kommunale tjenester?
Du kan klage hvis du har fått avslag på kommunale helse- og omsorgstjenester. For eksempel fått mindre av eller andre helse- og omsorgstjenester, enn det du mener du trenger.

I klagen må du gi en konkret beskrivelse av hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener at vedtaket er feil. Gi gjerne eksempler fra egen hverdag, og si noe om hva som er konsekvensen for deg dersom du ikke får innvilget tjenesten du har søkt om. Klagen skal være skriftlig, og den må signeres av deg. Andre kan klage på dine vegne, men da må de ha fullmakt fra deg.
Fristen for å klage på et vedtak er normalt tre eller fire uker. Klagefristen skal stå i vedtaket du har fått. Hvis det er vanskelig å få klagen ferdigskrevet innen fristen kan du ta kontakt med tjenestestedet, og si ifra at du vil klage på vedtaket og at begrunnelsen kommer senere. Vi anbefaler deg å gjøre dette skriftlig.
Klagen sender du til tjenestestedet som har gitt deg vedtaket. Du skal finne kontaktinformasjon i vedtaket du har fått.
Hvis kommunen avslår klagen, og fastholder sitt vedtak, skal kommunen på eget initiativ sende saken videre til statsforvalteren. Dette blir ikke alltid gjort. Vi råder deg derfor til å minne dem på dette i klagen.
Du skal få beskjed når saken sendes over til statsforvalter, og du skal få kopi av brevet. Statsforvalter vil se på saken på nytt, og du vil få skriftlig svar når de er ferdige.