Har du fått avslag på henvisning?
Du kan klage hvis du har fått avslag fra spesialisthelsetjenesten som du mener er feil.

Slik går du frem
Du har rett til å klage på et avslag fra spesialisthelsetjenesten. Slik kan du gå fram.
Gå igjennom henvisningen
Avslaget kan skyldes at henvisningen ikke forklarer situasjonen og helseutfordringene dine godt nok. I klagen kan du rette opp eventuelle feil i henvisningen og komme med nye opplysninger.
Skriv klagen
I klagen må du beskrive hvorfor du mener avslaget er feil. Det er viktig å beskrive symptomene dine, og hvordan de går ut over din fungering på jobb, skole, hjemme, sosialt og ellers i hverdagen. Forklar gjerne hvilke konsekvenser manglende utredning og/eller behandling kan ha for deg og din helse og livskvalitet.
Legg ved ny dokumentasjon
Hvis du har ny dokumentasjon på helsetilstanden din fra fastlege eller annet helsepersonell, bør du legge denne ved klagen.
Send klagen til behandlingsstedet som har gitt avslaget
Sjekk nettsiden til det aktuelle sykehuset om du kan sende klagen digitalt som eDialog. Noen behandlingssteder tar også imot klager via Helsenorge.no, se Slik sender du en rettighetsklage - Helsenorge. Hvis det ikke er mulig å bruke digitale løsninger, bør du sende klagen som vanlig post.
Husk fristen for å klage
Fristen skal stå i avslagsbrevet. Vanligvis er den på 4 uker.
Hvis avslaget ikke endres
I slike tilfeller skal behandlingsstedet sende klagen til statsforvalteren for endelig vurdering. Det er viktig å følge med på at dette blir gjort.
Hvis du mener spesialisthelsetjenesten har gjort feil vurdering, kan du be fastlegen om å henvise deg til et annet sykehus eller behandlingssted. Som pasient har du rett til å be om en fornyet vurdering, én gang for hver tilstand. Det er fastlegen som avgjør om det er behov for ny vurdering, og som sender henvisning til spesialisthelsetjenesten. Mer informasjon finner du her: Rett til ny vurdering - Helsenorge.