Har du ikke fått time innen fristen du fikk fra sykehuset?
Når sykehuset ikke klarer å tilby nødvendig helsehjelp innen den bindende fristen, er dette et fristbrudd.

Les mer om hvordan du går frem ved fristbrudd
Sykehuset har plikt til å melde fra til Helfo hvis de ikke kan gi deg nødvendig helsehjelp innen den bindende fristen.
Når sykehuset har meldt fra om fristbruddet til Helfo, skal Helfo forsøke å finne et behandlingstilbud et annet sted gjennom sine avtaler. Helfo kontakter deg direkte med et tilbud. Du kan velge å takke ja til tilbudet, eller bli stående på ventelisten hos det opprinnelige sykehuset.
Hvis Helfo ikke kontakter deg, kan du spørre sykehuset om det er meldt fristbrudd til Helfo. Be sykehuset melde fra hvis det ikke er gjort.
Hvis sykehuset ikke vil melde fristbrudd, bør du klage på at du ikke har fått nødvendig helsehjelp. Klagen sender du til sykehuset. Klagen kan sendes digitalt fra helsenorge.no eller fra sykehusets hjemmeside via e-dialog. Hvis du ikke har mulighet til å sende henvendelsen digitalt må du sende den med vanlig post.
Hvis du mener at et fristbrudd ikke er varslet, kan du ringe Fristbruddtelefonen på 23 32 70 03. Du vil få kontakt med en ansatt som kan hjelpe deg med å følge opp saken. På Helsenorge kan du lese mer om fristbruddordningen.