Misfornøyd med hjelpen fra fastlegen?
Fastlegen har plikt til å gi deg forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp. Er du misfornøyd med hjelpen, er det flere ting du kan gjøre.

Slik går du frem
Det kan være en god start å ta opp saken direkte med fastlegen. Fortell hva du er misfornøyd med, og be om en begrunnelse for hjelpen du har fått. Ofte kan en samtale være nok for å løse problemer, oppklare eventuelle misforståelser og få en forklaring.
Hvis du ikke er enig i fastlegens begrunnelse, kan du vurdere å skrive en klage. Klagen bør være så kort og konkret som mulig, og inneholde:
- ditt navn, adresse, fødselsdato og kontaktinformasjon
- hvilket legekontor og fastlege klagen gjelder
- hva som har skjedd og når det skjedde
- hva du mener er feil eller mangelfullt med helsehjelpen som ble gitt
- hva du ønsker å oppnå med klagen
Du sender klagen til fastlegen. Send gjerne en kopi til ansvarlig for fastlegeordningen i kommunen eller bydelen legekontoret ligger i. Du kan forvente å få svar på klagen innen fire uker.
Du kan klage videre til statsforvalteren hvis du ikke er fornøyd med svaret fra fastlegen. Du sender den opprinnelige klagen, svaret på klagen og et notat om hvorfor du sender klagen til statsforvalteren.
Hvis du mener fastlegen har gjort alvorlige feil, kan du be statsforvalteren om å åpne en tilsynssak uten å klage til fastlegen først.
Her finner du mer informasjon om å klage til statsforvalteren:
Du har rett til å be om en ny vurdering av helsetilstanden fra en annen fastlege, for eksempel hvis du er uenig i diagnosen, behandlingen eller hvor alvorlig tilstanden er. Det må gjelde den samme helsetilstanden som allerede er vurdert av din fastlege.
For å få en fornyet vurdering av en annen fastlege kan du selv ta kontakt med et legekontor og høre om du kan komme inn til en fornyet vurdering. Legen må være en del av fastlegeordningen og kan ikke være i samme praksis eller kontorfellesskap som fastlegen din. Legekontoret kan avvise deg fordi de har manglende kapasitet. Du kan da ta kontakt med kommunen/bydelen din, for å høre hvordan du skal gå fram.
Du kan også spørre fastlegen eller kommunen/bydelen din, dersom du lurer på hvordan du skal gå fram for å få en ny vurdering.
Du har rett til å bytte fastlege inntil to ganger per kalenderår. Her finner du mer informasjon: