Misfornøyd med behandlingen du har fått i helse- og omsorgstjenesten?
Feil eller svikt i helse- og omsorgstjenesten kan for eksempel være mangelfull behandling, forsinkelser, vanskelig kommunikasjon og mangel på informasjon og medvirkning. Hvis du opplever feil eller svikt, er det viktig å gi beskjed. Om du sier ifra, får de mulighet til å rette opp i dette. Din erfaring kan gjøre at ikke flere opplever det samme.

Slik går du frem
Det kan være en god start å ta opp saken direkte med tjenestestedet. Det kan du gjøre muntlig eller skriftlig. Beskriv hva som har skjedd og hva du er misfornøyd med. Be om en begrunnelse for hjelpen du har fått. Ofte kan slik dialog være nok for å løse problemer, oppklare misforståelser og få en forklaring.
Hvis du ikke får en tilfredsstillende løsning i dialog med tjenesten, kan du vurdere å skrive en klage. Klagen bør være så kort og konkret som mulig, og inneholde:
- ditt navn, adresse, fødselsdato og kontaktinformasjon
- hvilket tjenestested, avdeling og eventuelt person klagen gjelder
- hva som har skjedd og når det skjedde
- hva du mener er feil eller mangelfullt med helse- eller omsorgstjenesten som ble gitt
- hva du ønsker å oppnå med klagen
Du sender klagen til tjenestestedet. Flere sykehus og kommuner kan motta klager digitalt. Sjekk deres nettside for informasjon om dette. Hvis du ikke kan sende klagen digitalt, anbefaler vi å bruke post. E-post skal ikke brukes av personvernhensyn. Du kan forvente å få svar på klagen innen fire uker.
Du kan klage videre til statsforvalteren hvis du ikke er fornøyd med svaret fra tjenestestedet. Du sender da den opprinnelige klagen, svaret på klagen og et notat om hvorfor du sender klagen til statsforvalteren.
Hvis du mener tjenestestedet har gjort en alvorlig feil, kan du be statsforvalteren om å åpne en tilsynssak uten å klage til tjenestestedet først.
Her finner du mer informasjon om å klage til statsforvalteren:
Du har rett til å varsle om slike forhold til Statens helsetilsyn (Helsetilsynet) og/eller Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom).
Alle virksomheter som gir helse- og omsorgstjenester, har på sin side plikt til å varsle om alvorlige hendelser til Helsetilsynet og Ukom.
Varsel om svært alvorlig hendelse - Helsenorge
Hva kan du som pasient, bruker og pårørende forvente når noe går galt?
Hvis du har fått en skade som skyldes svikt i helsetjenesten, kan du søke om erstatning fra Norsk Pasientskadeerstatning. Her kan du lese mer om ordningen og hva som skal til for å få erstatning: