Til startsidenTil startsiden

Rett til å velge behandlingssted, men får du faktisk velge?

Pasient- og brukerombudet får mange henvendelser fra pasienter som opplever at de ikke får bruke retten sin til å velge hvor de skal få behandling.

Publisert: 10. november 2025 kl. 15:16

Bilde av et helsepersonell som hjelper en eldre pasient

Hva er problemet?

Loven sier at du som pasient har rett til å velge hvilket offentlig sykehus du vil behandles ved. Dette gjelder både planlagt behandling og i noen tilfeller også når du trenger hjelp raskt.

Både pasienter, helsepersonell og sykehusledelsen i en stor norsk by opplever at det rår mye misforståelser og mangel på kunnskap om rettigheten. 

Et av våre kontor blir kontaktet av pasienter som har fått avslag på å få behandling ved et av landets største universitetssykehus. Begrunnelsene varierer, men mange av dem er ikke i tråd med regelverket. Her er noen eksempler på det: 

  • At du bor i en annen kommune eller region 
  • At sykehuset har liten kapasitet 
  • At du får «tilsvarende behandling» på ditt lokale sykehus 
  • At retten til å velge behandlingssted er opphevet 
  • At sykehuset må prioritere innbyggere i kommunen det holder til i 
  • At retten ikke gjelder ved akutte innleggelser, selv i situasjoner der det er usikkert om det fortsatt er en øyeblikkelig hjelp-situasjon 

Hva gjør Pasient- og brukerombudet?

Pasient- og brukerombudet tar opp saken med både universitetssykehuset og ledelsen i det regionale helseforetaket. Vi deler erfaringer og hva pasientene forteller oss, og ber om svar på hvordan de kan sikre at pasienter får bruke sin lovfestede rett. 

På grunn av dette sier det regionale helseforetaket at de skal følge opp slik: 

  • Bli bedre på å informere pasienter om retten til å velge behandlingssted – og om muligheten til å klage. 
  • Lage pasientinformasjonsmateriell som skal gis ut av helseforetaket 
  • Øke kunnskapen til egne ansatte om regelverket 
  • Ta opp saken i møter med alle sykehusene innad i regionen 
  • Følge opp med konkrete tiltak der det har vært mange klager, og i dette tilfellet da særlig ved distriktspsykiatriske sentre (DPS) 
  • Foretaket ber om oppfølgingsmøte med Pasient- og brukerombudet for å evaluere tiltakene og eventuelt vurdere flere tiltak 
  • I de tilfellene der valg av behandlingssted internt i regionen er utfordrende med kapasitet og ventetid innen enkelte fagområder, sier Universitetssykehuset at de skal finne en løsning sammen med det regionale helseforetaket som sikrer at pasientene får ivaretatt sin rett til å velge behandlingssted. 
     

Hva har det ført til?

Pasient- og brukerombudet ser dessverre fortsatt at mange pasienter får avslag på feil grunnlag. Vi fortsetter å følge saken tett, og løfter det i møter med tjenesten og andre aktører som kan sørge for endring. Både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.