Til startsidenTil startsiden

Psykisk helsearbeid i kommunen

Nylig fikk et av våre lokalkontor en markant økning i antall saker om psykisk helsevern i løpet av et år. Flest saker handlet om avslag på henvisning.

Publisert: 10. november 2025 kl. 15:16

Bilde av  hendene til tre personer som sitter i en gruppe

Hva er problemet?

Vi trengte mer innsikt i hvordan kommunene følger opp pasienter med behov for psykisk helsehjelp. Våren etter tok vi initiativ til å møte ledere i seks kommuner med ulik størrelse og geografisk plassering. Vi ønsket å vite mer om kommunenes tilbud, løsninger og utfordringer.

Over 1/3 av sakene våre i spesialisthelsetjenesten gjaldt psykisk helsevern, og en stor andel av disse handlet om avslag på henvisning. Avslagene begrunnes ofte med at pasientene kan få hjelp i kommunene. Vår erfaring er at mange kommuner har gode og varierte tjenester til personer med psykiske plager eller lidelser, men vi ser også stor variasjon i tilbudene mellom kommunene. I tillegg erfarer vi at det kan være va skelig for både pasienter og helsepersonell å få informasjon om de kommunale tjenestene. Det kan igjen bidra til usikkerhet om hvilke tilbud pasientene kan få, og om de er tilstrekkelige. Vi ser også at det kan være utfordrende for pasientene å få helhetlige og samordnede tjenester. 

Hva gjør Pasient- og brukerombudet?

  • Vi har samtaler med lederne og får verdifull innsikt i hvordan kommunene jobber med psykisk helsehjelp. Vi benytter også anledningen til å informere om vårt arbeid. 
  • Når det gjelder kommunens tilbud og løsninger, får vi vite at de har lett tilgjengelig hjelp, og at alle som tar kontakt blir møtt og hørt. Tilbudene varierer og er tilpasset ulike behov, og det er samarbeid med fastleger, NAV og andre tjenester. De ansatte har god kompetanse, men små, avsidesliggende kommuner har større utfordringer med å rekruttere og beholde fagfolk. 
  • Vi får innsikt i at kommunenes utfordringer handler mye om samarbeidet med spesialisthelsetjenesten. Flere opplever at det er vanskelig å få pasienter innlagt, selv når kommunen ikke har kompetanse til å gi riktig hjelp. Pasienter og brukere sin rett til å velge behandlingssted (lenke?) fungerer ikke alltid, og Ambulant akutt team kommer sjelden ut til kommunene. Mange reiser langt for poliklinisk oppfølging, og vi spør oss om tilbudet er like godt for alle. 
  • Vi får innblikk i at også internt i kommunene er det samarbeidsproblemer. Noen opplyser for eksempel at det er vanskelig å få plass til personer med psykiske helseutfordringer på kommunale korttidsplasser - både ordinære og øyeblikkelig hjelp. 
  • Andre tema som tas opp er utfordringer med å nå ut med informasjon om tilbudet til innbyggerne, og at kvaliteten på henvisningene fra fastlegen varierer. Det understrekes att at dette er områder som det kontinuerlig jobbes med å forbedre. 

Hva har det ført til?

Økt innsikt og kunnskap om kommunenes tjenester er viktig i vårt arbeid med å bedre kvaliteten på tjenestene, og for å kunne hjelpe de som er i kontakt med oss på best mulig måte. 

Innsikten fra kommunene er særlig viktig når vi snakker med politikere og ledere i sykehus og kommuner om situasjonen i psykisk helsetjeneste. Innsikten støtter tiltak som Pasient- og brukerombudet har anbefalt over tid, blant annet viktigheten av: 

  • Bedre informasjon om tilbudene som finnes, særlig de kommunale tilbudene.   
  • Økt brukermedvirkning.   
  • Bedre samarbeid mellom tjenester for å dekke hele pasientens hjelpebehov.   
  • Innsats for å unngå "feil-henvisninger", blant annet gjennom godt samarbeid mellom kommuner og fastleger.   
  • Økt kommunal satsing og mangfold i tilbudet.   
  • Fortsatt arbeid med å rekruttere og beholde fagpersonell, og utvikle fagkompetanse, både i kommuner og spesialisthelsetjenesten.  

Gjennom kommunebesøkene har vi lært mer om hvordan kommunene kan bidra ved psykiske helseutfordringer. Det gjør at vi kan gi bedre veiledning til de vi er i kontakt med. 

Kommunebesøkene har også ført til økt samarbeid mellom kommunene og Pasient- og brukerombudet. I ettertid har enkelte kommuneansatte tatt kontakt med oss for å diskutere problemstillinger. De har også anbefalt brukere å ta kontakt med oss. I tillegg har noen av kommunene ønsket videre samarbeid med oss, gjerne ved at vi kommer ut og informerer om vårt arbeid til pasienter, brukere og pårørende. 

Kommunebesøkene førte også til at vi tok opp spørsmål på systemnivå overfor det lokale helseforetaket. Blant annet bekymring fra kommunene om pasienters rett til valg av DPS blir innfridd, og spørsmål om Ambulant akutt team i praksis er ambulant.