Til startsidenTil startsiden

Sykehjem endret besøksrutiner

En beboer på sykehjemmet fikk ikke ha besøk av familien hos seg når og så lenge han ønsket. Pasient- og brukerombudet fulgte opp saken og nå er besøksrutinene endret.

Publisert: 10. november 2025 kl. 15:16

Bilde av to personer som holder hender omsorgsfullt

Hva er problemet?

En pårørende kontakter oss fordi faren hennes, som bor på sykehjem i en storbykommune, ikke får ha familien hos seg så lenge han ønsker. Besøkstidene er strenge, og enda kortere i helgene. Familien ber om å få være der lenger, men opplever å bli møtt med avvisning og lite forståelse av de ansatte på sykehjemmet. Faren gråter når familien må gå, og de ønsker selv å kunne være mer til stede

Hva gjør Pasient- og brukerombudet?

Når Pasient- og brukerombudet får denne henvendelsen, undersøker vi raskt regelverket. Der står det tydelig at beboere på sykehjem har rett til å ta imot besøk når de ønsker det 
 
Likevel oppdager vi nå at mange sykehjem i kommunen har faste besøkstider, som de informerer om både i brosjyrer og på nettsidene sine. Vi tar derfor kontakt med flere sykehjem og med kommunen. Kommunen svarer raskt, og sørger for at faste besøkstider fjernes fra alle sykehjem. De som jobber på sykehjem i kommunen blir også informert om regelverket. 

Etter en stund oppdager Pasient- og brukerombudet at nettsidene i kommunen fremdeles viser de gamle faste besøkstidene. Da tar vi kontakt på nytt, og kort tid etter blir informasjonen på nettsidene oppdatert med riktig tekst. 

Hva har det ført til?

Praksisen med faste besøkstider var i strid med loven. Sykehjemsbeboere har rett til å ta imot besøk når de selv vil. Som følge av at Pasient- og brukerombudet ble kontaktet av én pårørende, sørget vi for at: 

  • Besøkstidene ble fjernet ved alle sykehjem i en av landets største kommuner 
  • Sykehjemsansatte i kommunen ble informert om regelverket og beboernes rettigheter 
  • Nettsidene ble oppdatert, slik at informasjonen nå stemmer med loven 

Dette betyr at eldre nå kan få mer tid med sine nærmeste – særlig viktig i livets siste fase. Saken viser at én henvendelse kan føre til endringer som kommer mange til gode.