Hvorfor gir Pasient- og brukerombudet denne høringsuttalelsen?
Pasient- og brukerombudet har en unik innsikt i hvordan pasienter, brukere og pårørende opplever helse- og omsorgstjenestene. Ombudets høringssvar er med på å sikre at disse perspektivene blir hørt i utformingen av lovendringer som direkte påvirker pasientsikkerhet, åpenhet og tillit til tjenestene. Ombudet har tidligere gitt innspill til varselutvalgets rapport, og det er viktig at dette følger opp for å sikre kontinuitet og pasientfokus i videre utvikling av regelverket.
Pasient- og brukerombudet viser til sin tidligere høringsuttalelse fra august 2023 da varselutvalgets rapport forelå, og understreker at de nåværende lovforslagene i stor grad samsvarer med det som ble tematisert da. Pasient- og brukerombudet fremhever at uansett hvilken meldeordning som velges, er det avgjørende at helse- og omsorgstjenesten har en kultur for åpenhet ved uheldige hendelser. Pasienter, brukere og pårørende må møtes med ærlig informasjon, involveres i oppfølgingen og få en beklagelse der det er relevant – dette er viktig for tillit og læring.
Dette mener vi er det viktigste her
-
Åpenhet og involvering ved alvorlige hendelser er avgjørende for tillit og læring.
-
Sammenslåing av SHT og Ukom kan gi bedre ressursutnyttelse og styrke pasientsikkerheten.
-
Lovfesting av ansvar for risikoområder, undersøkelser og rapportering er nødvendig – men må følges opp med tilstrekkelige ressurser.
-
En felles meldeordning og tydeligere rettigheter for pasienter og pårørende vil gjøre systemet mer tilgjengelig og forståelig.
-
Innhold i møter og rapporter etter hendelser må konkretiseres og inkludere pasientenes opplevelser og behov.
Hva vil det bety for pasienter, brukere og pårørende dersom innspillene til Pasient- og brukerombudet blir vurdert eller fulgt opp?
-
Bedre oppfølging og læring etter alvorlige hendelser, med reell involvering av de berørte.
-
Styrket tillit til helse- og omsorgstjenestene gjennom åpenhet, ærlighet og beklagelser der det er nødvendig.
-
Enklere tilgang til å melde fra om hendelser og få informasjon om oppfølging.
-
Mer målrettet kvalitetsarbeid, der pasienter og pårørende får en aktiv rolle i forbedringsprosesser.
-
Redusert risiko for gjentakelse av alvorlige hendelser gjennom bedre systematikk og ansvarliggjøring.
Gå til regjeringen.no og les hele høringssvaret til Pasient- og brukerombudet