Bakgrunn og utdanning
Psykiatrisk sykepleier med videreutdanning i helserett. For det meste jobbet i kommunehelsetjenesten med eldreomsorg, psykisk helse og rus og som saksbehandler.
Når startet du i jobben?: April 2023
Hva går jobben din ut på?
Jobben går hovedsakelig ut på å gi råd og veiledning til de som kontakter oss og ønsker vår hjelp til å komme videre i sin sak. I tillegg informerer jeg om vårt arbeid til tjenestesteder, organisasjoner og andre som ønsker å høre om oss. Jeg er også involvert i internt kvalitets- og utviklingsarbeid.
Hvilke spørsmål kan du få når pasienter, brukere og pårørende tar kontakt?
Det er et stort spenn i spørsmålene, og jeg lærer stadig noe nytt. Spørsmålene handler ofte om hva man kan gjøre ved avslag på helsetjenester og hvis man er misfornøyd med behandlingen. Det kan også være mer konkrete spørsmål om for eksempel hvem som har rett til å se en pasientjournal, hva som er pårørendes rettigheter, om regler for taushetsplikt og rett til valg av behandlingssted.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
Jeg svarer ut henvendelser både på telefon, i møter med klienter og skriftlig. Arbeidet dokumenteres fortløpende i saksbehandlingssystemet. Noen dager deltar jeg, sammen med klienter, i dialogmøter med tjenesten. En viktig del av arbeidsdagen er også å sette seg inn i myndighetskrav og drøfte saker med kolleger. Dette for å kunne gi best mulig veiledning
Nevn en grunn til at du er glad i denne jobben!
Muligheten til å kunne hjelpe andre som er i en vanskelig situasjon og samtidig bidra til kvalitetsforbedring i tjenesten.
Hvem passer til denne jobben?
Mennesker som er engasjerte i andres utfordringer, som er villige til å sette seg inn i systemer og lovverk, og som brenner for at helse- og omsorgstjenestene hele tiden skal utvikle seg og bli bedre.
