Kort om bakgrunn og utdanning
Jeg har en mastergrad i statsvitenskap, og flere tilleggsutdanninger i kvalitetsforbedring og kvalitetsarbeid.
Når startet du i jobben: April 2024
Hvorfor ville du jobbe i Pasient- og brukerombudet?
Hovedgrunnen var nærheten til arbeidet som gjøres. Selv for oss som jobber på overordnet nasjonalt nivå, er veien kort fra å sitte i en brainstormingsprosess til å se at det vi gjør får helt ekte konsekvenser for mennesker. Det er enormt givende når man jobber med kvalitetsforbedring, som ofte – med rette – er en prosess som kan ta mange år.
Hvordan var rekrutteringsprosessen?
Rekrutteringsprosessen var grundig, og ordentlig. Ikke minst var den åpen og ærlig, både om hva som er givende, og om hva som kan være utfordrende. Etter halvannet år i jobben, kan jeg si at det er hovedårsaken til at forventningene til og realiteten i arbeidet har stått i samsvar. Og så var prosessen veldig hyggelig, vi hadde det gøy på intervjuene.
Hvordan får du faglig og personlig utvikling i jobben?
Jeg er jo den eneste i organisasjonen som jobber med akkurat det jeg jobber med. Bare det er noe man vokser på, all tilliten man får. Da ønsker man å vise seg verdig tilliten, og levere resultater. Jeg er veldig glad for at jeg arbeider for en organisasjon uten mikrostyring, der ansattes egne styrker får skinne. Jeg opplever en organisasjon som er åpen for å sette idéer ut i live, og hvor vi kan utfordre hverandre og diskutere til vårt felles beste. Jeg har også alltid blitt møtt positivt når jeg har foreslått kurs og andre utviklingstiltak som jeg har ment vil være nyttige for min mulighet til å utføre oppgavene mine enda bedre.
Hva opplever du er det viktigste du bidrar med for hvem i jobben din?
Det viktigste jeg gjør, er egentlig å være litt usynlig. Resultatene, prosjektene og statistikken skal få snakke for seg selv. Det viktigste jeg gjør, er å gjøre andre bedre. Og jo bedre vi alle blir, jo bedre blir organisasjonen som helhet.
Hva vil du si til de som vurderer å søke jobb i Pasient- og brukerombudet?
Søk! Det verste som skjer er at du potensielt blir del av en organisasjon i utvikling, et fremoverlent lederskap og et imøtekommende kollegium over hele landet.
Hva har overrasket deg mest med jobben i Pasient- og brukerombudet?
For min del, som jobber mye opp mot lederstøtte, har det vært den unike organiseringen av ombudstjenesten. Det er veldig annerledes å ha en nasjonal støttefunksjon, og i tillegg støtte femten likestilte ombud, sammenliknet med å støtte én liten toppledergruppe for eksempel. Det har vært utfordrende, og veldig lærerikt.
