Bakgrunn og utdanning
Tannhelsesekretær og sykepleier med master i sykepleievitenskap og diverse videreutdanninger som blant annet helseledelse. Har erfaring fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten, spesialisthelsetjenesten og fra den fylkeskommunale tannhelsetjenesten.
Når startet du i jobben? Vel, jeg har jo faktisk startet to ganger. Første gang var 01.12.2021, da jobbet jeg i 3 år, før jeg hadde en 9 mnd. "pause". Jeg startet for andre gang 01.09.25.
Hvorfor ville du jobbe i Pasient- og brukerombudet?
Jeg har jobbet hele mitt yrkesaktive liv innenfor helse- og omsorg, og har alltid hatt et sterkt pasientfokus og har alltid satt pasienten først. Da jobben som Pasient- og brukerombud var utlyst, og jeg leste hva arbeidsoppgavene gikk ut på – var jeg ikke i tvil om at dette var riktig jobb for meg.
Hvordan var rekrutteringsprosessen?
Begge rekrutteringsprosessene opplevdes som gode, fordi man som søker blir ivaretatt på en profesjonell og god måte. Det er klart at det var ekstra nervepirrende i runde to, da jeg virkelig visste hva som stod på spill, siden jeg har hatt jobben tidligere. Jeg er ydmyk, glad og takknemlig for at jeg fikk tillitten igjen.
Hvordan får du faglig og personlig utvikling i jobben?
Det er mye variasjon i jobben, det er en jobb man aldri blir ferdig utlært i, da helsetjenesten og samfunnet generelt er i kontinuerlig utvikling og endring. Det kommer lovendringer og ny forskning på ledelse for å nevne noe. Det er til tider utfordrende å holde seg faglig oppdatert da det er mange endringer. Men det er det som gjør det ekstra gøy, og jeg liker å ha mange baller i luften. Personlig utvikler jeg meg hver eneste dag, og jeg reflekterer hver dag om situasjoner som jeg er i – og er heller ikke redd for å snakke høyt om det med kollegaer. Jeg tror at mange mennesker kan bli flinkere til å drive med selvrefleksjon for å fremme personlig utvikling.
Hva opplever du er det viktigste du bidrar med for hvem i jobben din?
Den er todelt. For klienter som tar kontakt med oss, er det viktigste vi kan bidra med å faktisk hjelpe klientene med det vi kan innenfor vårt mandat, samt å bidra til økt kvalitet i tjenesten, ved å dele våre erfaringer med helsetjenesten.
Den andre er medarbeiderne på kontoret. Jeg som leder skal legger til rette for et trygt og godt arbeidsmiljø, slik at medarbeiderne kan utvikle seg i jobben, og oppleve mestring. Som leder er jeg en tilrettelegger, og jeg skal sørge for at alle har forutsetninger til å gjøre en best mulig jobb innenfor de rammene som er satt.
Hva vil du si til de som vurderer å søke jobb i Pasient- og brukerombudet?
Har du et brennende engasjement og motivasjon til å jobbe med mandatet til Pasient- og brukerombudet, bør du ikke bare vurdere, men faktisk søke jobb her hos oss når det er ledig. Her får du faglige utfordringer, og mulighet til å utvikle deg – sammen med en flott og kompetent gjeng som vil deg vel. Ingen dager er like, og ingen dager er kjedelige.
Hva har overrasket deg mest med jobben i Pasient- og brukerombudet?
At det var så stor variasjon i jobben. Selv om vi har mange telefoner inn, og det blir en stor del av arbeidshverdagen, så er det så mye annet som skjer i tillegg. Møtene ute i tjenesten, årskonferansen med alle medarbeiderne i ordningen, regionsamlinger, mulighet til å være med å videreutvikle Pasient- og brukerombudet som organisasjon, holde foredrag, fagseminarer og ikke minst fysiske møter med klienter på kontoret, eller der de måtte befinne seg.
