Det er litt ulike frister og regler som gjelder, men her er litt generell informasjon som er nyttig å kjenne til.
Ventetid ved henvisninger
Hvis fastlegen eller en annen lege har henvist deg til spesialisthelsetjenesten, skal du få svar i løpet av senest 10 virkedager.
Ventetid – helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten
Om sykehuset har vurdert at du har rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, skal du få et brev hvor det står en dato for når hjelpen senest skal bli gitt. Denne datoen kalles for juridisk frist. Får du ikke hjelp innen denne datoen, kalles det et fristbrudd.
I mange tilfeller får du timeinnkalling før fristen. Hvis du ikke har fått timeinnkalling når fristen nærmer seg, anbefaler vi å kontakte avdelingen direkte per telefon. Da bør du få informasjon om når du kan forvente time. Gi beskjed om at du kan komme på kort varsel om det blir en ledig time.
Send en skriftlig henvendelse til sykehuset hvis ikke du kommer videre etter å ha fulgt disse rådene. Henvendelsen kan sendes digitalt fra Helsenorge til de fleste sykehus. Send henvendelsen med vanlig post hvis ikke.
I hvert enkelt tilfelle blir det gjort en medisinsk vurdering av hvor lenge du kan vente. Hvor alvorlig det er, faglige retningslinjer og kapasitet vurderes for å bestemme når det er din tur.
Snakk med legen som henviste deg dersom du mener det er uforsvarlig lenge å vente. Legen kan vurdere på nytt hvor mye det haster. Du har rett til å klage.
Ta direkte kontakt med oss hvis noe er uklart eller det er mer du lurer på.