Ung.no + pasientogbrukerombudet.no = sant

Pasient- og brukerombudet har blitt en del av svartjenesten til Ung.no, som er det offentliges informasjonskanal for ungdom. Sammen med dem gir vi informasjon om dine rettigheter i møte med helsetjenesten.

Har du hatt en kjip opplevelse med helsetjenesten?

Visste du at du kan få gratis hjelp? Pasient- og brukerombudet svarer på hvilke rettigheter du har og gir råd når kontakten med helsevesenet ikke ble helt som du trodde.
Pasient- og brukerombudet finner sammen med deg ut hva som kan være smart å gjøre. Du kan være anonym og ombudet har taushetsplikt.

Hva kan du få hjelp til?

  • Blir du ikke hørt eller tatt med på beslutninger?
  • Er du misfornøyd med fastlegen din?
  • Er helsesykepleier på skolen vanskelig å få tak i?
  • Er du bekymret for at et nært familiemedlem ikke får god nok hjelp i helsetjenesten?
  • Har noen gitt helseopplysninger om deg til foreldrene dine uten å spørre deg først?

Dette er noe av det Pasient- og brukerombudet blir kontaktet om, men du kan selvfølgelig kontakte oss om det er noe annet du lurer på.

Hvilke rettigheter har du?

Pasient- og brukerrettighetsloven sier hvilke rettigheter du har overfor helsetjenesten. Selv om alle de snakker med har sine unike historier, har de fleste til felles at det kan være vanskelig å vite hvilken hjelp de har krav på.

Om det trengs, kan du få hjelp til å formulere og skrive spørsmål, tilbakemeldinger og klager. Vi kan også for eksempel være med deg på møter med helsetjenesten der du ikke synes det er greit å møte opp alene.

Er du usikker på om vi kan hjelpe deg, ta kontakt likevel, så finner vi raskt ut av det sammen! 

Ta direkte kontakt uten henvisning. Vi som jobber her vil lytte til din historie og gi råd og veiledning helt gratis. Her finner du enkelt frem til hvordan du kan nå oss på den måten som passer best for deg.